søndag 30. november 2008

Bridge Between/Broer som Binder


In Bridge Between today I will show you a photo from the bridge to a new area around our city. When I was a child everything was red here. Why red? Because of the iron factory. In the winter we always had red snow. The snow was white for just a few minutes. The houses and the wood was red too.
But today it is a beautiful clean place to take a walk. The river have never been so clean and beautiful as it is now.

Well, I just love to take a walk with my dog here. And I always meet someone I know.


Broen jeg viser i dag er fra et ganske nytt turområde nesten midt i byen. Ikke i selve centrum, men rett utenfor. Området før var veldig forurenset av jernverket. Snøen om vinteren var rød. Husene var rød og skogen var rød. Men i dag ligger denne turstien som en vakker oase rett nedenfor jernverket. Ikke farlig å bade i elva lenger, grønne trær og vakre blomster. Elva er så ren som den aldri har vært før!

Og her går jeg mye. Alene med hunden og filosoferer over verden eller blandt andre hundkompiser og prater hund. Treffer alltid noen kjente her. Det er et yndet område for både oss hundfolk, trimmere, sportsfolk og skoleklasser. Bildene en vakker dag i begynnelsen av September i år.
If you want to se more Bridge Between-shots or join us. Just click on my blogg-roll or go to Rune and look there:)

13 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Hei,kor koselig å se den brua her,har nesten samme bildet selv,hihi,ikke så rart kanskje,vi var vel på samme turen.Flott bru og flott bilde:o)

Arija sa...

A lovely photo with the stark blue water, red bridge and the green of the grass, and a wonderful place to walk.
In English fabrik is factory or, because of the red dust I think it may be iron smelter.

Liv sa...

Nydelig bilde. Den røde brua mot det blå vannet gjorde seg virkelig flott!

Rune Eide sa...

Det må være fint a ha et slikt turområde nesten midt i byen, og ikke mist å kunne gå der uten all forurensningen. Rødfargen på broen får være et minne om den tiden.

-----

It must be nice to have a recreational area like that neart the centre of the town - and now with a clean environment. Red of the bridge could be a reminder of that time.

Unknown sa...

Meget flott bro bilde Pernile.
Har du prøvd å gå over den som er opp ned i vannet ? :)

PERBS sa...

What an interesting story! Beautiful small bridge and beautiful reflection!

Anne sa...

Du så flott en var :-)
og spesiellt mrsomt var det at du skrev litt om omgivelsene og plassen der du kommer fra. Synes det var morsomt jeg.
Bor jo ved siden av et smeltverk jeg også, ferisilisium osv. og det bidro til mye lungesykdom blant de ansatte og GUL`t støv fra diverse piper. Godt tidene har forandret seg og vi har fått renseanlegg!!!

Fin kveld til deg snuppa.

Anne sa...

Underlig du hvordan hjernen arbeider, etter å ha lest posten in gikk jeg å kjøkkenet for å pusle litt. Nå har jeg jobbet i nesten en time og inni hodet spilt og Prince og "Purple Rain"..., underlig...

Bare måtte si det.

Lene sa...

Heeeei, Pernillemor :)

Du, så moro å begynne å bevege seg rundt på fotobloggene. HAr jo ikke fått med meg noen ting her, jeg. Litt å ta igjen. Og her hos deg fikk jeg øyeblikkelig en favoritt: Fossen sett gjennom den gamle ruinen! Knallfint, rett og slett!!!

Og så fikk jeg med meg en ny variant av Havmannen som jeg likte veldig godt! Der du får med industrien som også speiler seg i havet. Kjemoetøft!!

Ha en finifin kveld, Pillami. Jeg tar med meg linken til fotobloggen her, og limer den inn hos meg :)

God klem :)

pts sa...

beautiful photograph! i like the reflection on the blue water!

Torsdag 1952 sa...

I' shure you can walk on the refection cros the water.
... or better not.
Beautiful red bridge, blue river and story from the days gone by.
I blinked the facts, there are more than 120 bridges in my town and I have to think about that.
Hilser Hartmut

david santos sa...

Fantastic posting,my friend, fantastic!
Excellent picturs and pretty colors! Congrats!!!

Shutterup-Shutterbug sa...

I love this one! The reflection is really neat!